شناخت انواع دوچرخه کوهستان

شناخت انواع دوچرخه کوهستان

شناخت دوچرخه کوهستان همان طور که از نام این دوچرخه پیداست، این دسته از دوچرخه ها به نحوه طراحی و ساخته شده اند که مناسب مناطقه ناهموار باشند ( منظور از مناطقه ناهموار مسیرهای خاکی ، شیب دار ، سرسخت … میباشد )

دوچرخه کوهستان در هفت رده دسته بندی میشوند که در ادامه فروشگاه دوچرخه اوگرمتال به توضیح کامل  از 7 رده دوچرخه کوهستان میپردازد تا خریداران دوچرخه کوهستان بتواند یک انتخاب درست در خرید دوچرخه کوهستان داشته باشند . 

 

شناخت انواع دوچرخه کوهستان -اوگرمتال

1.          کراس کانتری Cross country

2.          اسپرت Sport

3.          تریلTrail

4.          آل مونتاینAll mountain

5.           اندروEnduro

6.          دانهیلDownhill

7     فت بایکFat bikes

 

 

سبک دوچرخه کوهستان :

قبل از این که به سراغ رده بندی دوچرخه کوهستان برویم تصمیم گرفتیم اول سبک دوچرخه های کوهستان را به شما معرفی نماییم (موضوع بسیار مهمی میباشد ) سپس به سراغ رده بندی دوچرخه کوهستان برویم .

دوچرخه های کوهستان در دو سبک طراحی و ساخته میشوند :

1-         دوچرخه کوهستان نیم حرفه ای یا Hard Tail

2-         دوچرخه کوهستان حرفه ای یا Full Suspension

 

دوچرخه کوهستان نیم حرفه ای یا Hard Tail :

این دسته از دوچرخه های کوهستان فقط در قسمت جلوی دوشاخ دارای کمک فنر میباشند ( البته گفتن این نکته قابل اهمیت است که بدانید بعضی از دوچرخه Hard Tail در قسمت دوشاخ هم فنر ندارند )

 

دوچرخه کوهستان حرفه ای یا Full Suspension :

دوچرخه کوهستان حرفه ای هم در قسمت جلوی دوچرخه یعنی دوشاخ دارای کمک فنر میباشد هم در قسمت وسط دوچرخه دارای کمک فنر میباشد که به این دسته از دوچرخه های کوهستان حرفه ای گفته میشود .

دوچرخه کوهستان حرفه ای بهتر است یا دوچرخه کوهستان نیم حرفه ای :

این سوال ممکن است ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کند حالا کدام دسته از دوچرخه کوهستان مناسب من است ؟ کدام یک کارای بهتری دارند ؟

در این قسمت باید به شما بگویم که نحوه استفاده شماست که مشخص میکند که کدام دسته از دوچرخه کوهستان برای شما ضروری است . اگر شما به عنوان یک دوچرخه سوار حرفه ای هستید بس خرید دوچرخه کوهستان حرفه ای مناسب شما میباشد اگر نه به عنوان یک دوچرخه سوار که میخواهید نیاز روزانتان را فراهم کنید ( سرکار رفتن ، خرید کردن ، ورزش کردن …. ) خرید دوچرخه کوهستان نیم حرفه ای را ما به شما پیشنهاد میکنیم .

زیرا در خرید دوچرخه کوهستان Hard Tail شما هزینه بسیار کمتری میکنید همچنین شما از دوچرخه کوهستان برای رفتن به مناطقه ناهموار ،سراشیب های مانند کوه ها …. استفاده نمی  نماید .

تفاوت دوچرخه کوهستان حرفه ای و نیم حرفه ای - اوگرمتال

 

دوچرخه کراس کانتر Cross country :

 در ابتدا باید گفت که ما از کجا باید بفهمیم که این دوچرخه کوهستان در چه رده ای از دوچرخه های کوهستان قرار دارد یک روش چشمی که شما بتوانید در نگاه اول رده ای دوچرخه کوهستان را تشخیص دهید در واقع دوشاخ دوچرخه کوهستان میباشد به طور مثال بازوی دوشاخ دوچرخه کراس کانتر حدود 10 تا 11 سانتی متر میباشد این در حالیست که ببازوی دوشاخ دوچرخه دانهیل 20 سانتی میباشد .

دوچرخه کراس کانتر جزو پر طرفدار ترین دسته دوچرخه کوهستان میباشد که خود به دو دسته دوچرخه حرفه ای و نیم حرفه ای تقسیم بندی میشوند که در ادامه توضیح داده خواهد شد . دوچرخه های کراس کانتر Cross country در واقع برای پیمایش مسیر های ناهموار کمتر و رکاب زدن بیشتر طراحی شده است .

 

  • مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو)  10 یا 11 سانتیمتر
  • Wheelset سایز چرخ ها (طوقه): در سایز های 29، 27.5، 26 تولید می شود.
  • کمک عقب: در بعضی از مدل ها کمک عقب دارد و در بعضی خیر (بستگی به انتخاب رایدر یا همان دوچرخه سوار و مسیر مسابقه دارد)

دوچرخه کوهستان اسپرت :

این سبک از دوچرخه  همان دوچرخه کراس کانتر میباشد که برای مسابقات حرفه ای طراحی و ساخته شده است .میتوان گفت این سبک از دوچرخه نمونه اول از دوچرخه کوهستان است که امروزه کامل تر شده است . اما کماکان نزدیک ترین سبک به مدل های کلاسیک دوچرخه کوهستان است

دوچرخه کوهستان اسپرت دارای مشخصات زیر میباشد :

1-         مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو)  10 یا 11 سانتیمتر

2-         کمک فنر وسط ندارد  ( البته در دوچرخه های کوهستان اسپرت به ندرت کمک وسط دیده میشود ) 

دوچرخه اسپرت  همان طور که گفتیم جزو پر طراف دار ترین دوچرخه های کوهستان معرفی شده اند و برای کسانی که قصد طبیعت گردی دارند یا برای کسانی که در پارکهای جنگلی یا شهرهای کوهستانی تصمیم دارند دوچرخه سواری کنند بسیار مناسب است.این سبک دوچرخه به قدری پرطرفدار است که در خیلی از شهر ها هم برای تردد از آن استفاده می شود با آنکه برای شهر طراحی نشده است. 

وچرخه کوهستان اسپرت -اوگرمتال 

دوچرخه کوهستانی تریلTrail :

دوچرخه کوهستانی تریل برای کسانی مفید است که خواهان رکاب زدن در مسیرهای خاکی هستند همچنین نیاز به تعادل و قدرت مانور بیشتری نسبت به دوچرخه کوهستانی کراس کانتر و اسپرت دارند . نکته قابل ذکر در مورد دوچرخه سواری کوهستان تریل این است که راحتی بیشتر نسبت به دوچرخه های دیگر کوهستان دارد .

  • مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو) 12  یا 13 سانتیمتر
  • پیشنهاد شده برای 70% مسیرهای سربالایی و 30% مسیرهای سرپایین
  • کمک عقب: در بعضی از مدل ها کمک عقب دارد و در بعضی خیر (بستگی به انتخاب رایدر یا همان دوچرخه سوار)
  • Wheelset سایز چرخ ها (طوقه): در سایز های 29، 27.5، 26 تولید می شود.

دوچرخه کوهستان آل مونتاینAll mountain  :

دوچرخه کوهستان آل مونتاین در مواقع برای مسیر های سخت تر و سرآشیب های تند تر طراحی و ساخته شده است که موارد تشخیص این نوع دوچرخه های کوهستان شامل موارد زیر میباشد :

  • مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو)  14 یا 15 سانتیمتر
  • پیشنهاد شده برای 50% مسیرهای سربالایی و 50% مسیرهای سرپایین
  • Wheelset سایز چرخ ها (طوقه): در سایز های 29، 27.5، 26 تولید می شود.

دوچرخه کوهستان اندروEnduro:

دوچرخه های کوهستان اندرو را میتوان جزو خشن ترین دوچرخه های کوهستان دانست زیرا دوچرخه سوارانی از این دوچرخه استفاده مینمایند که از سراشیبی های تند و ارتفاعات بالا کوهستان ( ناهموارهای سخت ) به سمت پایین حرکت میکند و این نوع دوچرخه ها مناسب دوچرخه سواران حرفه ای میباشند .

  • مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو)  16 یا 17 سانتیمتر
  • پیشنهاد شده برای 30% مسیرهای سربالایی و 70% مسیرهای سرپایین
  • Wheelset سایز چرخ ها (طوقه): در سایز های 29، 27.5، 26 تولید می شود.

دوچرخه کوهستان دانهیلDownhill :

دوچرخه سواری با دوچرخه کوهستان دانهیل جزو پر خطر ترین نوع دوچرخه سواری شناخته شده است زیرا این سبک از دوچرخه سواری فقط مناسب سراشیب های قوی و تند همچنین خیلی سخت میباشد که هر کسی قادر به این نوع دوچرخه سواری نمیباشد . دوشاخ و کمک فنر وسط دوچرخه دانهیل به طول 20 سانت میباشد

  • مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو)  20 سانتیمتر
  • پیشنهاد شده برای 0% مسیرهای سربالایی و 100% مسیرهای سرپایین
  • Wheelset سایز چرخ ها (طوقه): در سایز های 29، 27.5، 26 تولید می شود.

دوچرخه کوهستان دانهیل -اوگرمتال

دوچرخه کوهستان فت بایک :

در واقع اخرین رده از دوچرخه های کوهستان میباشد که برای مسیرهای برفی و ساحلی طراحی و ساخته شده است . دوچرخه کوهستان فت بایک دارای لاستیک های پهن میباشد که مانع از فرو رفتن لاستیک ها به داخل شن و برف میشود .

  • Wheelset سایز چرخ ها (طوقه): در سایز های 29+ تولید می شود

 

دوچرخه ویوا سایز 27.5 مدل فرست FIRST - فروشگاه دوچرخه اوگرمتال

 

 

دوچرخه کوهستان ویوا سایز 27.5 

کلیک کنید 

دوچرخه بچه گانه اورلرد سایز 12 -فروشگاه اینترنتی اوگرمتال

دوچرخه کوهستان سایز 12 اورلرد 

کلیک کنید 

دوچرخه ویوا اکسیژن OXYGEN سایز 26 -فروشگاه دوچرخه اوگرمتال

دوچرخه کوهستان ویوا مدل اکسیژن OXYGEN سایز 26 

کلیک کنید 

فروشگاه دوچرخه اوگرمتال :

خرید دوچرخه میبایست از فروشگاه معتبر که همراه با ضمانت بازگشت کالا همچنین ضمانت اصالت کالا باشد . فروشگاه اینترنتی اوگرمتال به عنوان بزرترین نمایند دوچرخه کوهستان ، دوچرخه ویوا ، دوچرخه المپیا ، ….در تهران تمامی محصولات خود را اعم از دوچرخه ، قطعات دوچرخه ، لوازم جانبی دوچرخه با ارائه گارانتی به فروش میرساند همچنین پشتیبانان فروشگاه اوگرمتال شما را برای یک خرید اینترنتی دوچرخه یاری مینمایند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *