راهنمای انتخاب زین مناسب زنانه و مردانه

راهنمای انتخاب زین مناسب زنانه و مردانه

همان طور که میدانید انواع مختلفی از زین های دوچرخه وجود دارد مانند : زین دوچرخه کوهستان ، زین دوچرخه شهری ، زین دوچرخه طبی ، زین دوچرخه بچه گانه … که با توجه به سبک دوچرخه که داریم باید زین مناسب همان سبک دوچرخه را انتخاب نماییم.

موضوع دیگری که در انتخاب زین دوچرخه بسیار مهم می باشد و برای سلامتی دوچرخه سوار بسیار موضوع پر اهمیت است ! همچنین بسیاری از افراد آگاهی کاملی در مورد این موضوع ندارند ! در مواقعه تفاوت ساختاری در زین دوچرخه بانوان و آقایان میباشد  .

موضوع پر اهمیتی که تاثیر بسیار زیادی روی دستگاه تناسلی بانوان و آقایان دارد که در مقاله فروشگاه دوچرخه اوگرمتال سعی شده است به موضوعات مانند : 1- شکل کلی آناتومی لگن بانوان و آقایان  2- نحوه انتخاب زین مناسب بانوان و آقایان 3- نحوه اندازه گیری لگن … برای خرید زین دوچرخه مناسب راهنمای نمایید .

سه عامل اصلی در انتخاب زین دوچرخه :

  • جنسیت فرد دوچرخه سوار
  • اندازه لکن فرد دوچرخه سوار
  • نوع رشته ( با توجه به این که شما دارای دوچرخه کوستان هستید یا دوچرخه شهری نوع زین دوچرخه نیز متفاوت میباشد )

تفاوت لگن بانوان و آقایان :

با توجه به تفاوت که در آفرینش مرد و زن وجود دارد ، لکن زنان به دلیل زایمان راحت تر نسبت به لکن آقایان بزرگ تر میباشد به دین صورت که لکن بانوان در حالت نشته بین 9 تا 17 سانتی متر میباشد و در آقایان در حالت نشسته 6 تا 16 سانتی متر میباشد

تفاوت استخوان لگن بانوان و آقایان -اوگرمتال

همان طور که در تصویر بالا مشاهده مینماید دو تفاوت اساسی بین لگن مرد و زن  وجود دارد :

  • در تصویر سمت چپ که مربوط به آناتومی لکن آقایون است در بخش A قوس استخوان pubic تیز و به‌سمت بالا کشیده شده این در حالیست که در تصویر سمت راست که مربوط به بانوان است قوس استخوان pubic پایین‌تر از آقایون قرار گرفته که تفاوت 2 سانتی متر با هم دارند
  • با توجه به عکس در بخش B  که در تصویر نمایش داده شده است . عرض، قوس و انحنای بیشتری در اسکلت لگن زنان در مقابل مردان وجود دارد.

نتیجه گیری : با توجه به این نوع تفاوت که در ساختار لگن آقایان و بانوان وجود دارد محدوده فشار بر روی نشیمنگاه زن و مرد متفاوت است.

اهمیت رشته دوچرخه سواری در انتخاب زین دوچرخه :

محل فشار نشیمن گاه روی زین

 

قوسی که در پایین استخوان لگن وجود دارد وظیفه تحمل وزن بدن در حالت نشسته را دارد حالا تصور کنید که در حال دوچرخه سواری در رشته های کوهستان ،تایم تریل ،جاده هستید در این صورت بدن شما کاملا به سمت جلو خم شده است در این حالت تمام فشاری که باید به قوس پایینی لگن وارد شود به بخش داخلی قوس استخوانی pubic  وارد میشود در نتیجه به ناحیه عصبی پرینال فشار بیشتری وارد میشود و همین موضوع سبب ایجاد مشکلات بیشتری برای یانوان و آقایان میشود

نکته : قوس استخوان pubic  در بانوان به طور طبیعی پایین تر از آقایان قرارگرفته است که معنایس این است در رشته دوچرخه سواری تایم تریل و کورسی که در حالت خم شدن به سمت جلو بیشتر است به قسمت پریال بانوان بیشتر فشار وارد میشود .

اندازه گیری سایز لگن :

برای اندازه گیری سایز استخوان لگن روش های متعددی موجود است که در ابتدا به روش های کم هزینه و سنتی اشاره مینماییم .

روش اول :  یک عدد کارتون مقوای را پیدا کرده و روی یک صندلی قرار دهید سپس خود روی مقوای که روی صندلی قرار داده اید بنشینید سعی کنید زیر پای خود یک نیمکت کوچک قرار دهید تا فشار بیشتری به کارتون وارد شود و سپس با فشار استخوان لگن روی کارتون شما میتوانید بایستید و مرکز فرورفتگی را علامت بزنید حال باید با خطکش مرکز رو فرورفتگی را اندازه گیری کنید. این همان سایز محل نشیمنگاه استخوان لگن است که برای انتخاب زین به آن نیاز داریم.

نحوه اندازه گیری سایز لگن اوگرمتال

روش دوم : این روش هم مانند روش اول که یک روش سنتی است و کم هزینه ، میتوانید یک حوله نم دار را روی صندلی خود قرار دهید سپس یک برگ کاغذ بزرگ روی حوله قرار دهید و سریعا روی آن بنشینید و در مدت زمان بسیار کم سریعا بایستید با توجه به قسمت های خیس شده کاغذ شما میتوانید با استفاده از یک خط کش مرکز خیس شده را علامت بزنید و مرکز آن را سایز بگیرید.

روش سوم : که یک روش بسیار دقیق است استفاده از اسکن حرارتی میباشد که در این روش علاوه بر سایز لگن بخش‌هایی از نشیمن‌گاه که فشار بیشتر و یا کمتری را روی زین وارد می‌کند را هم محاسبه می‌کند .  متاسفانه در حال حاظر این دستگاه در ایران وجود ندارد بعضی از مدل های فومی و مرکبی تازه وارد ایران شده اند .

نتیجه : پس از پیدا نمودن سایز زین مناسب خود حالا باید سایز به دست آمده را روی زین دوچرخه شهری ، زین دوچرخه کوهستان ، زین دوچرخه کورسی ، زین دوچرخه تایم تریل امتحان نمایید .

نکته : نتیجه به دست آمده از سایز لگن را باید به شرح زیر در انتخاب زین مناسب دوچرخه خود استفاده نمایید .

اگر سایز استخوان نشیمن‌گاه شما 13 سانتیمتر است در هنگام انتخاب زین دوچرخه کوهستان باید +3 نماید یعنی زین دوچرخه کوهستانی را انتخاب نماید که عرض آن 16 سانتی متر باشد .

دوچرخه شهری: 13+4=17

دوچرخه هیبرید: 13+3=16

دوچرخه کوهستان: 13+2=15

دوچرخه جاده: 13+1=14

دوچرخه تایم تریل: 13+0=13

انتخاب زین مناسب آقایان و بانوان :

با توجه به تمام مطالب بالا که در مورد نحوه آناتومی لگن بانوان و آقایان گفت شد همچنین سبک دوچرخه که سوار میشویم میتوان حالا میتوان

فاصله لگن بانوان بیشتر از آقایان میباشد در نتیجه انتخاب زین دوچرخه پهن تر مناسب تر میباشد برای بانوان در مقابل زین دوچرخه باریک تر برای آقان مناسب تر میباشد زیر فاصله لگن شان کمتر از بانوان است .

انواع زین دوچرخه – انواع زین دوچرخه بانوان و آقایان

دوچرخه سواران حرفه ای مانند : دوچرخه سواران کوهستان ….به علت این که در مواقعه دوچرخه سواری باید به سمت جلو بیشتر خم شوند و در نتیجه فشار بسیار زیادی به قسمت پرینال وارد میشود در نتیجه باید زین دوچرخه را انتخاب نمایند که در قسمت وسط زین دارای حاشیه گودتر و بیشتری باشد

فروشگاه اوگرمتال – انواع زین دوچرخه حرفه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *